Чайний магазин / чайна лавка як бізнес
Трохи історії, для розуміння перспектив.
Продаж чаю на вагу - один із стародавніх видів торгівлі, який не так давно з'явився і в нашій країні. Приблизно в 1998-2000рр з'явилися перші магазини, які здійснювали продаж чаю, кави, спеціалізованого посуду та аксесуарів. У той далекий час - це було дуже екзотично і ризиковано, а тому і націнки були в 2-3 рази вище, і терміни окупності нижче. Є приклади, коли колишні вчителі, бібліотекарі або інженери, протягом 2-3 років змогли не тільки окупити вкладені кошти, а й заробити на бізнес-комплект (машину / квартиру / дачу), дати хорошу освіту дітям і т.п.
Через деякий час, цей бізнес привернув увагу, як потенційних інвесторів оптової торгівлі, так і багатьох бажаючих зайнятися цією «інтелігентною» торгівлею в роздріб. Спочатку 2000-х в Україні з'являються компанії національного рівня, які почали розвивати бізнес-ідею, пропонуючи співпрацю по створенню чайних лавок, торгових відділів-бутиків у супермаркетах, окремих магазинів. Зростаюча конкуренція пропозицій з боку оптових фірм поступово знижувала відпускні ціни, а у випадку деяких торгових марок - це означало одночасне зниження загального рівня якості.
Здавалося б, такий «позитив» як зниження оптових цін, мав би підтримати роздрібну торгівлю, підвищуючи її рентабельність і прискорюючи окупність, але не тут-то було. Згадуючи торгівлю 2006-2008 років, можна відзначити галопуюче зростання орендних ставок (через «банківського мильного міхура» неможливо було знайти вільне місце для торгівлі - все віддавалося під споживче кредитування банками різного рівня), і, одночасне, невмотивовано швидке зростання витрат на зарплату при великый плинності кадрів. І це не рахуючи цілого букета більш «дрібних» проблем, з якими стикалися підприємці мало не кожен день, причому перевірки різними структурами - були не самими частими або істотними серед цих проблем.
Початок кризи наприкінці 2008 року, ринок елітного чаю на вагу, зустрів, як найдинамічніший і конкурентоспроможний сегмент ринку чаю в цілому. Таким він залишається і сьогодні. На ньому немає, і в принципі не може бути, однозначного лідера, як оптової торгівлі, так і в роздрыб. Цей бізнес по суті своїй завжди прагнув до досконалої конкуренції, коли за сприятливих умов кількість пропозицій, як оптових, так і роздрібних зростає і врівноважується винятково попитом. При цьому ціну призначає ринок шляхом рівноваги попиту та пропозиції (хоча, звичайно ж, це дуже узагальнено). Інакше й бути не може. Тому заяви деяких компаній «Ми були і залишаємося лідерами!» Або «Ми вже ось 5 років як лідери!» - М'яко кажучи, необгрунтований само-піар.
Говорячи про ринок вагового чаю, слід відзначити цікаву деталь, як і в усьому світі, так і в нашій країні - це ринок сімейного бізнесу, відносно невеликого масштабу, в порівнянні з іншими однорівневими видами торгівлі. Наприклад, при однаковому розмірі магазинів, чайний - зробить менше оборот і прибуток, ніж, приміром, магазин одягу, та й праці потрібно вкласти більше. Те ж саме, стосується і оптової торгівлі. Але ... усы не можуть торгувати одягом, взуттям, або фруктами. Саме невеликі обсяги торгівлі зробили цей бізнес долею середнього класу.
Якось, у 2006 році, ми зробили розрахунок рентабельності «чайної теми» для одної небідної людини з авто-бізнесу. Стартовий капітал у 5 млн. доларів + юридична та ЗЕД підтримка + інші можливості. Але, в результаті, ним було прийнято рішення ... вкладати в китайський автопром, де і все зрозуміліше, і більш передбачувано, і рентабельність вища, і окупність швидше. Порада всім великим капіталістам - якщо Ви замість мільйона хочете заробляти 100 тис. - ризикніть, а всім дрібним, якщо замість 1000 Ви хочете 10 тис. - не зволікайте.
Криза зупинила подальший перерозподіл ринку оптових поставок, оскільки ряд невеликих компаній просто не витримали загострення конкуренції. Вони були змушені або локалізувати ринок своїм «батьківським регіоном» (наприклад, Миколаїв, Львів, Дніпропетровськ), або ж перейти в інший сегмент чайного ринку ТМ «Н ... н». У цьому теж є свої плюси - ринок зберіг переважно прийнятний рівень якості продукції, і одночасно - перспективу зростання, оскільки залишилися національні гравці мають можливість і далі просувати цю бізнес-ідею і створювати все нові магазинчики, чайні лавки, бутіки - все те, що цікавить вас, зберігаючи необхідний рівень рентабельності. При цьому найперспективніші з національних брендів не знизили рівень якості, і по можливості зберегли прийнятний рівень ціни.
На очевидне питання, «А де ж були Ви в той час?» Даємо коротку довідку про себе.
ТМ ОСМАНТУС - наймолодший з національних брендів (в сенсі широти поширеності на національному ринку). Почавши роботу в 2004 році, ми змогли не тільки швидко (до кризи) досягти національного рівня, а й міцно закріпитися на ньому пропонуючи високу якість продукції при розумній ціні. До сьогоднішнього дня - ТМ Османтус пропонує краще співвідношення ціна + якість + асортимент серед постачальників вагового чаю. І це не наша особиста думка, а думка наших клієнтів і, як не дивно, конкурентів.
Наша місія і спосіб ведення бізнесу - дати своїм клієнтам, покупцям нашого продукту щось більше й краще ніж просто чай - дати саме швидке обслуговування, найвищий рівень якості, кращу ціну, найкращий і динамічний асортимент. Виконати ці завдання не просто, але ми багато зробили і ще більше зробимо, але тільки, безумовно, в живому діалозі з клієнтами, покупцями, зарубіжними постачальниками, конкурентами ...
ТМ Османтус - більше ніж чай!
У продовженні статей Ви зможете познайомитися з наступним матеріалом, який буде цікавий всім, хто мріє про свій чайному справі, а, безумовно, буде корисний і діючим клієнтам.
Інформація стане доступною в кілька етапів. Слідкуйте за активацією нижче пропонованих посилань, для переходу на сторінки зі статтями на задану тему:
- Юридичні аспекти діяльності: пакет документів, звітність, ведення бухобліку.
- Початок: вибір місця, часу старту, постачальників, цінової стратегії і т.п.
- Приміщення / торгівельне обладнання / техніка / ваги і.т.п.
- Базовий асортимент чаю, кави посуду та аксесуарів.
- Персонал
- Постачальники
- Економіка чайного бізнесу
- Приховані витрати і ризики
- Часті питання і відповіді на них.
- Правила успіху.